Звіт Голови правління Фонду про стан виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002 – 2012 роки

Звіт Голови правління Фонду про стан виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002 – 2012 роки

 

На засіданні Кабінету Міністрів України 24 вересня заслухано звіт Голови правління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву Леоніда Рисухіна щодо виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002 – 2012 роки.

За результатами розгляду звіту прийнято рішення до кінця жовтня поточного року внести на засідання уряду доопрацьований проект Постанови про подовження програми молодіжного житлового кредитування до 2017 року.

Наводимо текст звіту Голови правління Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву Леоніда Рисухіна на засіданні Уряду 24 вересня 2012 року, а також витяг з протоколу засідання Кабінету Міністрів України.

Слайд 1

Фонд сприяння молодіжному житловому будівництву був створений рішенням Кабінету Міністрів України в 1992 році з метою проведення державної житлової політики.

Основні умови забезпечення молодих сімей житлом встановлені Законом України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді». У 2002 році Фонд визначено виконавцем Державної програми забезпечення молоді житлом.

Невід'ємною складовою державної програми є також більше 100 регіональних програм.

Слайд 2

Отримана державна підтримка в період до 2002 року дозволила ввести в експлуатацію 3,4 млн. кв. метрів житла, завершити будівництво 57-ми тис. квартир.

Очікується, що в процесі реалізації прийнятої в 2002 році державної програми буде побудовано 648 житлових об'єктів і забезпечено житлом понад 30,5 тис. молодих сімей.

Слайд 3

У межах виконання програми, яка закінчує свою дію в 2012 році, Фонд реалізує два механізми:

1) пільгове кредитування молоді безпосередньо Фондом;

2) часткова компенсація відсоткової ставки за кредитами, виданими комерційними банками.

Слайд 4

 Молодіжні кредити, які видаються і обслуговуються Фондом без участі комерційних банків, надаються молодій сім'ї віком до 35 років включно. Строком до 30 років. Власний внесок - 6%. Процентна ставка - 3% річних.

Програма має дуже чітку демографічну спрямованість, оскільки стимулює народжуваність.

На будь-якому етапі дії кредитного договору, при народженні дитини, встановлюються пільги: від звільнення оплати відсотків за користування кредитом до списання 50 відсотків тіла кредиту.

Кошти від повернення кредитів спрямовуються на подальше кредитування. На поточний момент ця сума становить 226 млн. грн.

 Слайд 5

В ході реалізації цієї державної програми освоєно 1,4 млрд. грн.,

Це дозволяє видати 10,5 тис. кредитів і ввести в експлуатацію понад 35 тисяч квартир.

Сьогодні Фонд обслуговує 8700 кредитних договорів, кредитний портфель становить 890 млн. грн.

Слайд 6

Механізм часткової компенсації відсоткової ставки було задіяно з 2003 року. Кредит надається комерційними банками за звичайною процедурою.

При цьому Фонд, за рахунок коштів державного бюджету компенсує позичальникові частину відсотків за користування кредитом у розмірі однієї облікової ставки Нацбанку. Сьогодні це 7,5 відсотків річних.

Участь у реалізації програми взяли майже 18 тис. молодих сімей.

Укладення нових договорів припинено з 2009 року.

Слайд 7

До реалізації програми залучено 2,4 млрд. грн. небюджетних коштів.

Крім того, загальна сума виділених коштів з державного бюджету на часткову компенсацію за розрахунками складе близько 1 млрд. грн., З яких 690 млн. вже виплачено молодим сім'ям.

Сьогодні Фонд продовжує обслуговувати 8960 договорів про надання часткової компенсації.

Слайд 8

Очікується, що до кінця 2012 року загальний обсяг фінансування програми складе 3,8 млрд. грн. Кількість молодих сімей, які отримають житло до кінця поточного року складе 30,5 тис. сімей, обсяг введеного в експлуатацію житла складе понад 2,6 млн . кв. метрів.

Слайд 9

Найбільші обсяги і краща динаміка пільгового кредитування будівництва житла для молодих сімей за рахунок Державного бюджету спостерігалася в 2004 році (крива синього кольору).
Саме в цьому році видано найбільшу кількість кредитів - 1600 (нижній графік).

Потім почався спад, а в 2009 році Програма пільгового кредитування з державного бюджету зовсім не фінансувалася, і не припинилася повністю тільки завдяки підтримці місцевих бюджетів (крива чорного кольору).

Слайд 10

Більш того, в 2009 році також утворилася заборгованість за частковою компенсацією відсоткової ставки з державного бюджету в сумі 62 млн. грн.

Це створило реальну загрозу втрати житла близько 11 тис. молодих сімей, які не мали змоги вчасно розрахуватися з банками за раніше укладеними договорами.

Крім того, в період з 2005 по 2009 рік, згідно з висновками Спостережної ради Фонду, було допущено ряд порушень, які в даний час є предметом розслідування правоохоронних органів.

Загальна кількість, так званих, проблемних об'єктів, що виникли в той час досягла 19, а число постраждалих позичальників складає 622 людини.

Недалекоглядність політиків і помилки управлінців привели до розчарування молоді, протестних акцій і до негативної реакції в засобах масової інформації.

Слайд 11

У 2010 році було відновлено увагу Уряду до цієї важливої ​​соціальної програми. Відновлено фінансування з державного бюджету (частина кривої червоного кольору), прийнято низку організаційних заходів, у тому числі кадрових рішень.

Крім того, в 2011 році Урядом прийняті реальні механізми, які дозволяють вирішити проблемні питання.

І вже в поточному році виділено кошти на завершення будівництва низки об'єктів у сумі 29 млн. грн., А ще 28 млн. грн. спрямовуються на надання кредитів постраждалим позичальникам.

Вжиті заходи дозволили вже в 2011 році вийти на показники 2008 року: як за кількістю укладених кредитних договорів, так і за кількістю введених житлових будинків (нижній графік).

Повністю погашена заборгованість з державного бюджету по частковій компенсації для 11 тисяч молодих сімей.

Відновлено довіру до Фонду з боку молоді, засобів масової інформації, органів місцевого самоврядування.

 Слайд 12

Сьогодні Фонд будує свою роботу у повній відповідності із законодавчими і нормативними актами.

Засновником Фонду є Кабінет Міністрів.

Мінрегіон, як головний розпорядник бюджетних програм, контролює їх виконання.

Спостережна рада контролює діяльність Фонду та виконання його статутних завдань.

Фонд є небанківською, спеціалізованою фінансовою установою, тому його діяльність регулюється також Національною комісією, яка виконує державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Фонд є реальним фінансовим інструментом Уряду, який має необхідні кадрові та організаційні ресурси, а це майже 350 підготовлених спеціалістів та розгалужена мережа підрозділів у всіх регіонах країни.

Фонд тісно взаємодіє з регіонами. З усіма обласними державними адміністраціями підписані договори про співпрацю.

Слайд 13

Сьогодні Фонд, за дорученням Мінрегіону залучено також до виконання Державної програми забезпечення населення доступним житлом (30х70).

Фонд визначено адміністратором Єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, а також реалізовує нову програму кредитування ОСББ.

За пропозиціями облдержадміністрацій, Фонд залучений до реалізації соціальних ініціатив Президента згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 № 343 щодо здешевлення вартості іпотечних кредитів.

Маючи такий фінансовий інструмент, як Фонд, Уряд може задіяти його як складову частину будь-якої програми, яка передбачає державну допомогу громадянину для забезпечення житлом, будь-то: кредитування, субсидування, надання компенсації, оренди та будь-який інший напрямок.

Слайд 14

На закінчення хочу доповісти, що на виконання доручення Прем'єр-міністра, Минрегионом, розроблено проект постанови, який передбачає продовження дії Державної програми до 2017 року.

Проект підтриманий Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством соціальної політики, Міністерством освіти і науки, молоді та спорту, Федерацією профспілок, а також всіма облдержадміністраціями.

Зазначений проект не підтримало тільки Міністерство фінансів.

Чому ми вважаємо за необхідне зберегти механізм пільгового кредитування молодих сімей?

По-перше, це умови, встановлені Законом. Зовсім недавно ми публічно вручили сертифікат 30-ти тисячної молодій сім'ї. Тема дуже затребувана серед молоді. Тільки зареєстрованих в регіональних управліннях Фонду сімей, які очікують отримання саме пільгових молодіжних кредитів, - понад 16 тисяч. А всього таких сімей не менше 100 тисяч. Припинення програми неминуче викличе затримку будівництва розпочатих об'єктів, негативну реакцію, як в молодіжному середовищі, так і в суспільстві в цілому, як це було в 2009 році.

По-друге, на сьогоднішній день Фондом обслуговуються кредитні договори, останній з яких завершить свою дію в 2042 році.

Також продовжується обслуговування 9 тисяч договорів про часткову компенсацію. Останній такий договір завершить свою дію в 2025 році.

І нарешті, програма кредитування молодих сімей - це та програма, яка дозволяє за рахунок повернення кредитів, поступово створити потужний державний інвестиційний ресурс для реалізації молодіжного житлового кредитування на відновлюваної основі.

Вже сьогодні, повторюся, наш кредитний портфель становить 890 млн. грн.

Припиняючи програму - ми виключаємо перспективу.

Вважаю, що це буде просто не по-хазяйськи: ліквідувати механізм, який перевірений часом, реально діє і затребуваний у молоді.

Виходячи з цього, пропоную прийняти постанову Уряду яким передбачено продовжити дію Державної програми забезпечення молоді житлом до 2017 року.

Крім того, прошу прийняти остаточне рішення і наблизити фінансування за програмами молодіжного кредитування і доступного житла на вересень-жовтень, відповідно до пропозицій Мінрегіону, що дозволить забезпечити державною підтримкою для отримання житла додатково не менше 1,5 тис. сімей.

Доповідь закінчено.

 

версія для друку